13 Ekim 2014 Pazartesi

Hesap İşi Nasıl İşlenir

Merhaba
Uzun,uzun verdiğim aralardan sonra  artık buradayım.Son altı ay benim için inanılmaz yoğun ve yorucu geçti. Blogumu ve sizleri çok ihmal ettim ama anlatsam bana hak vereceğinizi bildiğimden içim rahat.İşlerim  henüz bitmiş değil bir kaç ay daha bu yoğunluk devam edecek ama bulduğum her fırsatta sizlerle birlikte olmaya gayret edeceğim.Hesap işi çalışmalarımı paylaştığım zaman nasıl işlendiğini soran çok sayıda mail aldım.Bu gün elimden geldiğince anlatmaya çalışacağım,elimden geldiğince diyorum çünkü bazı işleri bu şekilde anlatmak zor,yapılışını görmek lazım diye düşünüyorum.Biraz bilgi verdikten sonra  son yaptığım işlemeyi resimlerle anlatmaya çalışacağım.

Hesap işi Türk işlemelerinin nadide bir türüdür.İplik sayılarak yapılan ve iki taraflı yani tersi ile yüzü aynı görünüşte olan bir işlemedir.Hesap işinde sayılarak yapılmaya uygun desenler kullanılır.Hesap işinde en(atkı)ve boy(çözgü) iplikleri aynı kalınlıkta ve sıklıkta düzgün ve sayılabilen kumaşlar olmalıdır.Aksi takdirde işleme ''kare'' esasına dayanmaz ve desen bozulur.
İşlemede kullanılan iplikler genellikle pamuktan yapılmış ipliklerdir .İsteğe göre floş,ipek,yün yada sentetik iplik kullanılabilir.
Kumaşı germede ve işlemede kasnak kullanılır,kasnak kumaşı gerdiği için daha kolay ve net işleme yapılmasını sağlayan bir araçtır.
Kumaşı kasnağa gererken mutlaka kasnak bezi kullanmak gerekir,çemberlerin birbirine temas ettiği yerlere kasnak bezi konur.
Yıkama yapılacağında mutlaka elde yıkayıp tersinden ütü bezi kullanarak ütüleyin.




Önce yapmak istediğim deseni seçip fotokopi ile büyüttürdüm.


İşin en zor kısmı:)))Seçtiğim deseni kareli kağıda çizdim.Bunu işlemeyi kolaylaştırmak için yapmak gerekiyor.Resme bakarakta yapılabilir ama ben tercih etmiyorum çünkü tek bir yanlış modeli bozabiliyor.Ayrıca sökmesi işlemesinden daha zor olduğu için size tavsiyem çizerek çalışın.


İşlemeyi yapacağınız  kumaşın ortasını mutlaka alın.Bu çok önemli eğer bunu yapmazsanız kumaşın sağında ve solunda kalacak boşluklar eşit olmayacağından  güzel bir  görüntü olmaz.



Tüm bu işleri yaptıktan sonra modelinde ortasını bulup,ortasını bulduğunuz kumaşa işlemeye başlayabilirsiniz










Bu iğne tekniklerini kullanırken resimde gördüğünüz her bir kare tek göz diye sayılır ve hesap işinde en fazla üç göz kullanılır daha fazla göz sayarak yapılan işler çok tercih edilmez.Ben yaptığım tüm işlerde iki göz ve tek kat  Muline iplik kullanıyorum .Kumaş tercihlerimde el dokuması kumaşlar oluyor.
Umarım yardımcı olabilmişimdir yapmak isteyen arkadaşlar sormak istediğiniz bir şey olursa elimden geldiğince yardımcı olmaya çalışırım.
Sevgilerimle.

26 yorum:

  1. mehtapcin hos geldin sefalar getirdin,,inan cok ozlemisim:)
    ne kadar yorgun oldugunu tahmin ediyorum...
    yogunlukta bitmemise benzer..
    seni cok seviyorummmmmm..iyiki varsin

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel arkadaşım bende seni çok seviyorum iyiki varsın.
      Gerçekten çok yorgunum birazda sağlık problemi yaşıyorum ama geçecek inşallah.
      Daha sık birlikte olmayı bende çok özlüyorum bunun için elimden geleni yapmaya çalışacağım.
      Sevgilerimle çok öpüyorum..

      Sil
  2. Mehtap Hanım, merhaba yine son derece emek isteyen bir işe başlamışsınız hesap işini biliyorum ama asla tamamına ereceğimi sanmıyorum, zor görünüyor bana şimdilik;)) etamin işi ayrı onu yapıyoruma ma bu iş çok büyük emek gözleri çok ufak geliyor bana milim milik resmen büyük emek işleniyor, tabiki sonuçlar her zaman enfes oluyor, insan bakmaya doyamıyor, yine öyle bir çalışma olacak anlaşılan. Çok güzel bir desen seçmişsiniz:) Elinize sağlık. Kendinizi çok özletmeyin, kolaylıklar dilerim size koşuşturmacalarınızda, sevgi ve selamlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Handan hanımcığım
      El nakışları içinde bana göre en keyifli ama bir o kadarda sabır ve emek isteyen bir teknik.Zor değil gerçekten gözü çok yoruyor ama dediğiniz gibi değiyor.
      İşlerimin yoğunluğundan bloguma ve sizlere vakit ayıramadım ama daha sık birlikte olmaya çalışacağım.
      Sevgilerimle..

      Sil
  3. Çok faydalı bilgiler paylaşmışsın, teşekkürler :))
    Yoğun tempolu günlerin umarım kısa zamanda biter de daha sık güzellikler paylaşırsın.
    Sevgiler :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim Hülya'cığım,yapmak isteyen arkadaşların umarım işine yarar.
      Daha sık birlikte olabilmeyi inanın bende çok istiyorum ve elimden geleni yapacağım.
      Sevgilerimle..

      Sil
  4. hoş geldiniz sizden haber almak çok güzel işlerinizde kolaylık dilerim güzel paylaşımlarınızı görmek çok hoş selamlar...:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim beni çok mutlu ettiniz,iyiki varsınız.
      Sevgilerimle..

      Sil
  5. Çok zor ama bir o kadar da güzel. Ellerine sağlık Mehtap Ablacim,sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim güzel anne,mis kokulu kızını beni için koklarmısın.
      Sevgilerimle..

      Sil
  6. öncelikle hoşgeldin diyeyim mehtapcığım.işlerindede kolaylıklar diliyorum.
    hesap işini hem çok kolay gibi hem de çok detaylı anlatmışsın.öyleki gaza gelip başlasam mı bile dedim kendime :) emeğine sağlık.sevgi ve selamlar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoşbuldum güzel arkadaşım,çok teşekkür ederim.
      Hesap işi gerçekten zor değil sadece sabır ve iyi gören göze ihtiyac var.İnce bir çalışma olduğu için gözler çok yoruluyor.Ufak bir desen seçerek denemeni tavsiye ederim,zevk alacağından eminim.
      Sevgilerimle çok öpüyorum..

      Sil
  7. Her zaman derim, emek ne kadar fazlaysa o kadar güzel işler çıkıyor ortaya. Hem sizi hem işlerinizi özlemişim, arayı fazla uzatmayın Mehtap Hanımcım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim sevgili mola.Bende sizleri çok özlüyorum ve bu güzel yorumlarınızdan sonra daha sık birlikte olmaya çalışacağım.Söz:)))
      Sevgilerimle..

      Sil
  8. Geldin di mi :) Şükürler olsun Mehtap Abla, lütfen yaza kadar gitme sakın Küçükkuyu'ya, gidince gelmiyorsun çünkü :( Yazamıyorsun da, yaptıklarını da göremiyoruz, lütfen yani :)
    Ne güzel anlatmışsın ayrıntılı ayrıntılı, ders gibi okudum, dinledim :) Pek zahmetli ama çok değerli hesap işi tekniği :) Çok sağol...
    Dur ben seni ararayım bi, sesini duyayım ;)
    öperim çok :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Geldim Esen'ciğim:)))Kasım ayında zeytin ve mandalina toplamak için bir kaç günlüğüne gidip geleceğim ama sonrasında hep buradayım.Biliyorsun kızımın işleri var.
      Paylaşacak ne çok şey birikti bir bilsen,söz kısa aralarla yayın yapmaya çalışacağım:)))
      Umarım yapmak isteyenler için yardımcı olabilmişimdir.
      Sevgilerimle çok öpüyorum...

      Sil
  9. Çok faydalı bir anlatım olmuş Mehtap abla,ayrıca örtüde süper..Ellerine sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim Bağnu'cuğum elimden geldiğince anlatmaya çalıştım.
      Sevgilerimle..

      Sil
  10. çok güzel anlatmışsın ablam ama sanırım baya zor bir iş. hiç bilmiyorum. sabrına emeğine sağlık. bu ara da hoş geldin . sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Elimden geldiğince anlatmaya çalıştım Özlem'ciğim,Kolay bir iş değil bayağı sabır ve emek istiyor.
      Sevgilerimle..

      Sil
  11. Size bu kitabi nerden temin ettiniz lutfen en kisa zamnda cvb verirsenuz sevinirim cunku ben bayılıyorum böyle islemelere

    YanıtlaSil
  12. Kitap Yumak dergisi 1999 yılı özel sayısı no 21 umarım bulabilirsiniz..

    YanıtlaSil
  13. Cok tesekurler birde size birsey sorucam ben butun el.isi turk nakisi hesap nakisi basit igne tekniklerini detayli anlatan kitaplar arıyorum ancak bulundugum bolgede bulamiyorum oneriniz nasil kitaplar olur isim ve yayinci adi verirseniz sevinirim mehtap hanım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim,Türk işi ve hesap işini detaylı anlatan kitap maalesef ben bilmiyorum.Size önerdiğim dergi eskiden bunları biraz anlatan bilgiler paylaşırdı ama artık yapıyorlarmı bilmiyorum.Basit nakış teknikleri için Tuva Yayıncılığın El Nakışı Rehberi diye bir kitabı var ondan edinirseniz çok faydalanacağınıza inanıyorum.Size önerim Halk Eğitimin açtığı kurslara katılmanız,ben öyle öğrendim.Kolaylıklar dilerim..

      Sil
  14. Merhaba çok güzel anlatmışsıniz.Ben işlediğiniz kumaşın ismini merak ettim en kisa zamn da cvp verirseniz çok sevinirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Merve hanım
      Benim kullandığım kumaş yöresel el dokuması ve eski bir kumaş,şimdilerde bu kumaşları bulmak biraz zor umarım bulursunuz.
      Sevgiler.

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...